2011-08-24: Inspirerande möten och nya tankenötter

Så här i början går det fort framåt och det är mycket att tänka på. Jag har idag haft ett möte med Ulf Andersson och Josefine Nilsson på Science Park, som måste ha några av de roligaste jobben som finns. De arbetar med att skapa och stötta entreprenörer i deras första Bambi-steg i företagarvärlden, entreprenörer som de ofta hittar på utbildningarna på Halmstad Högskola. Det var ett möte som fick mig att fundera över lärarens roll i samverkan, vad jag som lärare behöver veta och kunna för att skapa samarbete med win/win-effekter. Som ny företagare är det en stor vinst i sig att få presentera sitt företag och sig själv för nya människor, och det finns många andra vinster för företagare och organisationer att hitta genom samverkan. Samtidigt kanske långtifrån alla i skolan eller i närsamhället inser till fullo vad ett samarbete kan innehålla och vilka vinster det kan ge. I Sverige har SMIL(e)-projektet ett underifrånperspektiv, lärarna har själva fått fundera över vilka projekt de vill genomföra, och jag vill ta med mig den tanken in i samordnartjänsten. Det är ingen mening att skapa samverkan för samverkans skull – för att den ska ge positiva effekter måste den ha ett genomtänkt syfte och det syftet måste komma från eller vara väl förankrat hos dem som faktiskt ska genomföra samarbetet.



Dagens fråga är med andra ord: Hur sprids inspiration och information bäst? Och om inspiration och information finns, vad krävs av organisationerna som medverkar? Alla företag har inte samma förutsättningar och möjligheter, och det är viktigt att ta tillvara på det som finns – kan ett företag ”bara” delta med ett studiebesök per år är det en vinst! Med 20 sådana företag får 20 elevgrupper kontakt med närsamhället det året. Kraven på skolan kan handla om strukturer – samverkan blir sällan som bäst (eller ens möjlig) när kravet är att den ska kunna genomföras på en timme en specifik dag. Den flexibilitet som krävs måste då motiveras med hjälp av de vinster den ger. Därför är det så viktigt att STEPS, RUC och många andra fortsätter arbeta med det entreprenöriella lärandet i skolan här i Halmstad och Halland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0